Vi trenger en livskraftig Arendal havn.

Vi trenger en livskraftig Arendal havn

Arendal havn har hatt en formidabel utvikling fra den i 2006 flyttet fra Arendal sentrum til industriområdet på Eydehavn. Fra en beskjeden plassering som en av de mindre havnene på Agder, fremstår Arendal havn i dag som den havna i landet som øker mest i volum år etter år.   Arbeiderpartiet lokalt støtter denne utviklingen ut i fra et overordnet mål om å skape nye arbeidsplasser til distriktet, noe vi har kjempet for i alle år. Havna fremstår i dag som en motor i industriutviklingen i Arendal og den er om mulig den viktigste premissen for etablering av den nye batterifabrikken i Eyde Industripark. Dette samsvarer også godt med de nasjonale målene om å få mest mulig av godstrafikken over fra vei til sjø og vårt partis målsetting om å utvikle nye, bærekraftige arbeidsplasser.  Før de første batteriene fra Morrow Batteries om få år skal skipes ut over Arendal havn, er det behov for en vesentlig oppgradering av havneområdet. Blant annet må kaifronten utvides slik at moderne, store ro-ro skip kan legge til på faste plasser. Derfor er havna nå i dialog med Nymo og Smelteverket om å kunne disponere deler av deres område til ny kai.  Vi håper havna lykkes med planene om å klargjøre arealene på havna før de første batteriene skal skipes ut. Samtidig er havna avhengig av at det etableres ny vei mellom batterifabrikken og havna. Vi i Arbeiderpartiet har full fokus på denne veien hvor målet er å kunne utløse statlige midler bla ved at veien blir omklassifisert fra kommunal vei til riksvei.  Selv om vi støtter fullt ut planene for videreutvikling av Arendal havn, er vi svært opptatt av at dette skjer i god dialog med berørte parter. Havna ligger somkjent i et område tett på bebyggelse og attraktive friluftsområder hvor de må ta hensyn til sine naboer.  Derfor er det viktig at det i utviklingsplanen for Arendal havn, den såkalte masterplanen, pekes på at det skal gjennomføres flere tiltak for å sikre en så skånsom utbygging som mulig. Det skal tas hensyn til fremtidige støyplager og det skal gjennomføres støymålinger. Berørte naboer skal involveres og gis god informasjon om de forestående planene. Og all videre utbygging skal skje med basis i en bærekraftig utvikling, går det frem av masterplanen.  Vi i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag mener vi trenger en livskraftig havn på Eydehavn som kan skape nye og trygge eksisterende arbeidsplasser. Dette håper vi kan bli et nytt kapittel i vår stolte industrihistorie, en historie som vi har levd med i godt over 100 år.  Steinar Ostermann Leder for Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag

Rune Hvass, Steinar Ostermann, Svein Harald Monsen på Arendal Havn, Eydehavn

Rune Hvass, Steinar Ostermann, Svein Harald Monsen på Arendal havn.