Vi trenger en helhetlig plan for Saltrød

Vi trenger en helhetlig plan for Saltrød  Det er nylig lagt frem spennende planer for utforming av det planlagte Helsehuset på Saltrød og området rundt. Dette skaper grunnlag for en sårt tiltrengt utvikling i en bydel med stort potensiale. Men da må vi tenke på mer enn bare Helsehuset. Vi trenger en ny, helhetlig reguleringsplan for hele Saltrød.  Saltrød – et naturlig tyngdepunkt Vi i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag har som mål å utvikle Saltrød og Eydehavn til livskraftige bomiljøer med gode tjenestetilbud hvor alle føler seg godt ivaretatt. Planene for videre utvikling av Saltrød støtter opp under dette. Vi tror at Helsehuset med de planlagte tjenestetilbudene, nye nærmiljøtiltak og en rehabilitering av Saltrød senter vil kunne gjøre området langt mer attraktivt enn i dag.  Det er svært positivt, men også utfordrende, at det nå skjer mye på et relativt lite område som Saltrød. Utfordrende fordi man må ta hensyn til allerede etablerte virksomheter som Stuenes skole, Stueneshallen og allerede vedtatte reguleringsplaner hvor bla en eiendomsutvikler skal bygge leiligheter og eneboliger i arealene til gamle Stokken skole. Derfor er det viktig at offentlige myndigheter og private aktører spiller på lag i den fremtidige utviklingen av bydel Saltrød.  Det nye Helsehuset

Kommunen har vedtatt å bygge et helsehus på Saltrød med 120 plasser, parkering for ansatte og besøkende, vaskeri og kjøkken med en ramme på 722 millioner kr. Helsehuset skal utvikles i et parkmessig område med sansehager og turstier m.m. i umiddelbar nærhet.

Vi mener Helsehuset også bør inneholde en kafe/restaurant som er åpen for alle, i lokaler som også egner seg for utleie til større møter, konfirmasjoner, brylluper osv. Uteområdet kan ha form av en folkepark, med naturlig tilgang for alle. Her må det være elementer for alle aldersgrupper med lekeplasser for de yngste, benker for å sitte for eldre og andre besøkende.

Stuenes skole Stuenes skole vil stå sentralt i utviklingen av gode nærmiljøtiltak på Saltrød. Det vil bla være naturlig å se skolens behov for svømmebasseng i sammenheng med byggingen av det nye Helsehuset. Tidligere Moland Ungdomsskole hadde i mange år et basseng som ble flittig benyttet av både elever og lokalbefolkningen. Dette vil vi igjen kunne oppnå ved å legge et terapibasseng til Helsehuset som både beboere, elever og lokalbefolkningen kan benytte. Samtidig vil det bidra til å løse kommunens behov for flere basseng til undervisningsformål.  Saltrød Senter  Hvordan skal vi utvikle Saltrød Senter til å bli en aktiv møteplass på Saltrød slik det var da senteret ble etablert for rundt 30-35 år siden?  Vi mener Saltrød Senter har potensiale til å kunne bli et bydelssenter med nye og spennende møteplasser. Skal vi få til dette, må vi tenke nytt. I et samarbeid med private aktører kan Saltrød senter utvikles til et handelssenter med leiligheter og ny næringsutvikling. Derfor må næringslivet må komme på banen. Hvis mulig bør senteret kjøpes av kommunen slik at det kan inngå i den nye, helhetlige reguleringsplanen for Saltrød.

Tilbud til barn og unge Tilbud for barn og unge har lenge vært et behov i området Saltrød, ikke minst tilbud til ungdom som ikke benytter seg av organiserte idretts- og fritidstilbud. Derfor er det viktig å etablere en møteplass med trygge voksne i lokaler som ikke er på skolen. Ønsket er å få noen «rom» i det nye konseptet Saltrød Bydels senter. Kanskje et samarbeid med fritidsmedarbeider-sosiallærer-helsesøster-Stuenesgarasjen og forebyggende enhet?  Vi i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag ser frem til å bidra til å utvikle Saltrød til et nytt kraftsenter i Arendal med Helsehuset og dets ulike servicefunksjoner som sentrale element. Men vi trenger å gjøre mer for å ruste opp området: Vi trenger et bydelssenter med nye møteplasser for lokalbefolkningen og ikke minst for ungdom, vi trenger gode infrastrukturtiltak – og ikke minst: Vi må legge forholdene til rette for økt boligbygging i området.  Mange må spille på lag Skal vi få til dette må mange må spille på lag: Kommuneadministrasjon, politisk ledelse, skolen, Sørfjell idrettslag, Asbjørn Sandås AS, (utvikler av leiligheter/hus på gamle stokken skole) Rose Eiendom AS/Saltrød Handelseiendom AS (eiere av Saltrød Senter) Saltrød Næringsforening og diverse klubber og lag i området.

Dette håper vi å kunne få til – ikke minst i dialog med lokalbefolkningen og brukerne av de nye tjenestetilbudene. Dette er spennende tilder for Saltrød!

Eydehavn 27.5.21

Steinar Ostermann