Velgerne har talt: Arendal vil ha mer rødgrønn politikk

Når alle stemmene til Stortingsvalget i Arendal er talt opp, er velgernes dom klar: De vil ha mer rødgrønn politikk og mindre høyrepolitikk. Dette lover bra for alle som kjemper for mindre forskjeller og en mer rettferdig fordeling av godene.

Vi trenger en helhetlig plan for Saltrød

Steinar Ostermann er leder Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag.

Det endelige valgresultatet i Arendal bekrefter bildet vi så avtegne seg utover valgkvelden: Arbeiderpartiet befester stillingen som kommunens klart største parti. Senterpartiet og SV kan notere seg for en markert fremgang, mens tilbakegangen for Høyre og Frp er tilsvarende markert. Rødt, MDG og Venstre kan og glede seg over fremgang sammenlignet med valget for fire år siden.Dette valgresultatet tar vi i Arbeiderpartiet som et tydelig tegn på at folk i Arendal ønsker en kursendring nasjonalt: En mer sosialt rettferdig fordelingspolitikk og mindre til de som har mest fra før. Med en AP-ledet regjering og med Jonas Gahr Støre som statsminister vil vanlige folk sitte igjen med mer av fellesgodene. Vi vil fjerne høyre-regjeringens usosiale kutt, stanse privatiseringen, skape nye jobber og redusere utslipp. Vi vil også satse på et seriøst arbeidsliv med flere hele, faste stillinger, bedre helsetjenestene og bygge ut den offentlige tannhelsetjenesten – for å nevne noe.I Arendal håper vi at en ny, AP-ledet regjering vil gi kommunen flere midler enn dagens regjering slik at vi kan satse videre på våre prioriterte områder: Miljø, klima, bedre velferd og arbeid til alle. Vi håper og å kunne dra fordel av å ha en statsminister som kjenner kommunen vår godt; Jonas Gahr Støre tilbringer som kjent alle somre på hytta i Kilsund og kjenner godt de lokale politiske forhold. Med en ordfører som sitter i partiets sentralstyre har vi og gode muligheter til å påvirke den sentrale politikken – til fordel for vår kommune.Med Arbeiderpartiet i regjeringskontorene og med en statsminister som kjenner oss godt, regner vi med å få god støtte til de mange prosjektene som er igangsatt for å videreutvikle Arendal kommune og regionen øst i Agder. Dette gjelder i første rekke støtte til etablering av batterifabrikken på Eyde Industripark med statlig finansiert vei fra Arendal havn til E18 og støtte til andre, nødvendige infrastrukturtiltak. Vi håper og å få støtte til etablering av biozinfabrikken i Åmli som i likhet med batterifabrikken vil være en tydelig satsing innen grønn næring som vil kunne gi oss flere nye arbeidsplasser.Vi i Arbeiderpartiet øst i Arendal ser med stor forventing frem til de mange positive ringvirkningene som vi håper og tror vil komme i kjølvannet av en ny, rødgrønn regjering.

Eydehavn 14.9.21Steinar OstermannLeder for Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag