Nytt basseng bør legges til Helsehuset på Saltrød

Uttalelse fra Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag

Det vil være en rekke fordeler ved å legge et nytt svømmebasseng til det planlagte Helsehuset på Saltrød. Kommunen vil få et moderne og tidsriktig basseng både for mosjonister og aktive svømmere og helsehuset vil kunne tilby beboerne et tilpasset terapibasseng. Dette mener et enstemmig styre i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag. Laget viser til at kommunen i lys av en svært anstrengt økonomi bør prioritere å bygge et mindre basseng som en del av helsehuset på Saltrød fremfor et kostbart svømmeanlegg som er planlagt i Arendal Idrettspark på Myra.  Et nytt svømmebasseng på Saltrød vil være et kjærkomment tilbud til en rekke grupper i østre del av Arendal, da særlig barn og unge og fremtidige brukerne av Helsehuset. Svømmeopplæring i grunnskolen er en viktig kommunal oppgave som vi ikke evner å gi elevene på dette skoletrinnet i dag. Å innpasse et kommunalt svømmebasseng i Helsehuset, vil også kunne være en fornuftig måte å løse dette på også sett i forhold til å løse potensielle økte kostnader på Helsehuset, sett i lys av de økonomiske utfordringene kommunen står overfor.  Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag krever at arbeidene med å planlegge det nye Helsehuset på Saltrød fortsetter med samme styrke selv om det ligger an til at prosjektet kan bli utsatt i inntil ett år - både som følge av budsjettprosessen og den pågående korona-epidemien.  «Vi blir stadig flere eldre i Arendal, aldersgruppen over 70 er den som øker klart mest. Derfor vil det i mange år fremover være stort behov for denne type omsorgsplasser. Helsehuset på Saltrød er et godt prosjekt som bystyret har gitt sin fulle støtte. Vi må holde trykket oppe og løpende tilpasse prosjektet til godt dokumenterte økonomiske rammer.  Det aller viktigste nå er at planleggingen ikke stopper opp. Det er mange som venter på et nytt og tidsriktig helsehus på Saltrød, gjerne med et svømmebasseng», sier leder i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag Arne Jenssen.  Eydehavn 9.10.20 Arne Jenssen Leder for Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag.