Umenneskelig forhold for barn i leiren Moria

Evakuer barna fra Moria!

Opprop fra Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag 27.03.2020 Evakuer barna fra Moria!  I flyktningleiren Moria på øya Lesvos i Hellas bor det nå 20 000 mennesker i en leir som er bygget for 3000 og over 5000 er barn. Antallet øker dag for dag.  Hjelpeorganisasjoner forteller om grusomme forhold for barna som bor i leiren. Det haster med å få barna ut fra leiren og til tryggere forhold. Bare tenk på følgene for barna når Koronaviruset slår til der.

Den greske regjeringen har bedt EU-landene om å ta imot 3000 barn uten omsorgspersoner. Så langt har ingen europeiske land sagt seg villig til å ta imot disse barna.  Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag vil oppfordre både regjeringen og lokale myndigheter til å gå foran og sørge for at Norge blir det første landet som tar imot noen av disse utsatte barna.

Arendal kommune har ressurser og plass til flere nye innbyggere. Vi har stor tillit til at kommunens innbyggere vil kunne bidra til å ta imot disse barna på en god måte.  Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag sender med dette stafettpinnen videre til Arendal bystyre og fylkets kommuner med oppfordring om at også de stiller seg bak oppropet om å ta imot noen av de foreldreløse og svært sårbare barna i Morialeiren i Hellas.

Arne JenssenLeder for Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag