Steinar Ostermann

Ny vei til Morrow

Ny vei fra Morrow til Neskilen må skjermes mot støy og ta vare på natur og turløyper Forslaget til ny trasé for den planlagte veien mellom Morrow til og Neskilen/riksvei 410 vil være til stor ulempe for beboerne i området. Veien må derfor legges slik at den bevarer turløyper og skåner bebyggelsen i området Kastet/Helleheia.  De som bor i dette området har i lang tid måttet tåle støy, farlig trafikk og andre ulemper i forbindelse med industrisatsningen. Vi i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag mener beboerne har fremsatt rimelige krav: Skjerming fra støy, bevaring av mest mulig natur og trygge skoleveier for barn. Som arbeiderlag støtter disse kravene.

Folk i det berørte området med Helleheia Velforening og berørte grunneiere i spissen, er svært opptatt av å bevare et løypenett som er mye benyttet av folk og som betyr mye for barn og unge. De mener den nye veien bør legges på baksiden av kollen i skjæringen opp fra Kastet og inn mot turområdet på Helleheia for å skjerme mest mulig at det eksisterende løypenettet. Vi i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag støtter dette. I tillegg er det slik at den nye veien er en fylkesvei og ikke en statlig vei og den må også ha gang- og sykkelsti slik at veien kan benyttes av alle. Veien MÅ ha en mulighet for gående og syklende fra Havna til Hesthag-tunnelen. Vi mener kommuneplanutvalget ikke har vektlagt disse momentene nok i sin behandling av saken. Særlig gjelder dette fenomenet med kontinuerlig støy og støyforurensing fra den nye veien som vi mener ikke er godt nok utredet.

Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag mener det er viktig at vi kartlegger alternative løsninger både teknisk og politisk for å ivareta beboerne, industriutviklingen og naturen.

Dersom omplassering av veien i forhold til slik den er tiltenkt i dag vil omfatte mindre områder regulert som industriarealer, så får disse arealene oppdrives et annet sted som ikke berører en allerede belastet lokalbefolkning.

For styret i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag Steinar Ostermann