Fremtidig boligbygging i området Saltrød

FREMTIDIG BOLIGBYGGING I OMRÅDET SALTRØD:  - VIKTIG AT ALLE PLANLAGTE FELT NÅ BYGGES UT

Under den pågående behandlingen av arealdelen til kommuneplanen har administrasjonen i Arendal foreslått å ta ut det planlagte boligområdet Østre Mørfjær på Saltrød. Opprinnelig var også Vestre Mørfjær foreslått tatt ut, men nå ser det heldigvis ut for at dette boligområdet kan få en positiv innstilling. Argumentasjonen for å gå imot Mørfjærfeltene har hovedsak vært at utbygging av disse boligområdene vil representere for store naturinngrep. Det blir og pekt på at ligger for langt fra den såkalte kollektivaksen. Vi er uenige i dette, og mener det er flere gode grunner for å bygge ut begge Mørfjærfeltene nå.  Stort behov for flere boliger i øst De to feltene, Østre og Vestre Mørfjær, utgjør ca. 700 – 800 boenheter. Med det boligbehovet Arendal kommune vil trenge fremover, har vi vanskelig for å se hvordan boligbehovet i østre del av kommunen skal kunne dekkes med de gjenværende boligområdene.  Kommer ikke de foreslåtte feltene med nå, vil det i beste fall kunne ta flere år før de blir realisert. I verste fall frykter vi at de aldri får livets rett. Faren er da at flere som søker bolig i dette området, bla for å jobbe på batterifabrikken, vil bosette seg i andre deler av kommunen og i omkringliggende kommuner. Dermed må ansatte kjøre mye lengre til jobb, kommunen vil kunne miste skatteinntekter, og skolene og barnehagene våre i Arendal øst vil bli stående med ledig kapasitet.

Boligfelt for langt unna kollektivaksen? Argumentene for å ta ut Østre og Vestre Mørfjær av kommuneplanen, har i hovedsak vært at de ligger for langt unna den såkalte kollektivaksen og at det derfor vil medføre økt bruk av privatbil.

Vi mener at dagens kollektivakser ikke kan tillegges avgjørende vekt. Med et forventet et stort antall nye arbeidsplasser i Eyde Energipark, vil det bli etablert nye kollektivakser som skal sørge for miljømessig transport av ansatte til og fra jobb. De nye boligområdene på Saltrød vil ligge gunstig til i forhold til slike nye kollektivakser.  I tillegg regner vi med at det vil bli bygget gang- og sykkelveier i tilknytting til de nye boligområdene. Dermed vil vi kunne få attraktive og trafikksikre adkomstveier for myke trafikanter fra Helleheia i øst og nesten sammenhengende til Krøgenes i vest.  For store naturinngrep? Vi ser behovet for å verne naturområder ved rulleringen av areadelen til kommuneplanen. Vi ønsker og i størst mulig grad å legge opp til en skånsom utbygging av nye boligfelt i nær dialog med berørte parter. Vi vil legge vekt på å bevare mest mulig av friområder og turstier i de aktuelle områdene.  Vi mener at boligområdene Østre og Vestre Mørfjær vil få en god plassering i forhold til turområdene våre. Det planlegges også en buffersone fra boligområdene til marka grensen, på lik linje med den vi har på Birkenlund,  Vi er også enige i prinsippet om at når det foretas naturinngrep, så må tilsvarende areal kompenseres og skjermes for fremtidig utbygging.  Men vi står fast på at slike arealkompensasjoner ikke nødvendigvis skal skje i området Saltrød der vi nå trenger flest boliger. Vi som bor i Arendal øst, har historisk sett bidradd mest med å avgi arealer til etablering av industri- og næringsområder. Derfor mener vi at det ikke er områdene Vestre og Østre Mørfjær som nå skal bøte for naturinngrep som tidligere er gjort i forbindelse med regulering av næringsområder i kommunen. Nå er det andres tur til å ta en slik belastning, også de omkringliggende kommunene må regnes inn her.  Vanskelig å videreutvikle Saltrød uten nye boligområder Hvis to av de største boligfeltene nå tas ut av kommuneplanen, har vi vanskelig å se for oss at det blir mulig å få til en god videreutvikling av Saltrød bydel.

Slik vi ser for oss den fremtidige utviklingen av Saltrød bydelssenter, med nytt helsehus og nye boligområder, vil dette føre til en solid tilflytting til området. Med en forventet økning i folketallet vil vi kunne fylle opp kommunale skoler og barnehager og øke skatteinngangen i Arendal kommune.  Arendal kommune har investert store penger på Stuenes skole, Det er for oss helt uforståelig at sentrale boligområder i nedslagsfeltet til Stuenes skole, blir foreslått tatt ut av kommuneplanen.

Et enstemmig styre i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag har bedt kommunepartiet i den videre behandlingen av arealdelen til kommuneplanen stemme for å markere de foreslåtte boligområdene Vestre Mørfjær og Østre Mørfjær som grønne med sikte på fremtidig regulering som boligområder.  Vi mener dette er god ap-politikk i tråd med hva kommunepartiet vedtok på siste årsmøte om å satse på økt boligbygging i Arendal øst og vår offensive satsing for å videreutvikle bydel Saltrød.  MvhStyret i Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag  Sonja Jenssen Ole-Bjørn GullbringArne Jenssen og Steinar Ostermann, Leder