Vi trenger en helhetlig plan for Saltrød

En ny, trafikksikker vei for alle

En ny, trafikksikker vei for alle  Den planlagte næringsveien mellom Arendal havn og E18 skal sikre at vi får en sammenhengende, trygg veiforbindelse fra Eyde Material park og den nye batterifabrikken og helt frem til havna. Men aller viktigst: Dette skal bli en vei for alle, ikke bare for industrien.  Det nye veiprosjektet vil bestå av to fylkesveistrekninger: Fylkesvei 410 fra Arendal havn til Neskilen og fylkesvei 3497 videre fra Neskilen og til Heftingsdalen/industriområdet ved E18. Den første veistrekningen har godkjent reguleringsplan, byggearbeidene starter til høsten med forventet ferdigstilling høsten 2024. For den andre veistrekningen vil forslag til reguleringsplan etter planen bli lagt ut til vinteren 2022/23. Med en planlagt prosjektering på ett år og to års byggeperiode, vil veien kunne stå ferdig i 2026/27 – omtrent samtidig som Morrow planlegger å starte produksjonen fra den planlagte batterifabrikken.  Vi i Arbeiderlaget for Eydehavn og Saltrød gleder oss over at det nå kommer ny vei til tidenes industrisatsing i vår del av kommunen. Men ikke minst: At tungtrafikken omsider få en ny trase utenom Eydehavn sentrum og den sterkt trafikkerte Kystveien. Men for oss er det viktig at dette ikke kun skal bli en vei for tungtransport med store modulvogntog i egen trase: Denne veien skal tilrettelegges for vanlige trafikanter – både bilister, gående og syklister. Derfor er det svært viktig at det for begge veistrekninger planlegges en rekke tiltak som skal gjøre dette til en miljøvennlig, trygg og trafikksikker vei.  For den første veistrekningen på ca 2 km mellom havna og fylkesvei 410 planlegges det nå bla med en sammenhengende gang- og sykkelvei, flere busslommer og hvilebu, en kulvert og en bru for sikker veikryssing for elever ved Eydehavn skole. Det blir og gjennomgående veibelysning, to rundkjøringer og et T-kryss mot Breivikveien. Veien skal avsluttes med en sikker påkjøring til dagens fylkesvei 410 ved Rånakanalen, like øst for Neskil bru.  Neste veistrekning, fra fylkesvei 410 til E18 ved energiparken, blir på ca 4.5 km. Også denne strekningen får og en sammenhengende gang- og sykkelvei. Det er tegnet opp totalt fire alternative veglinjer hvorav en går på sørsiden av Totjenn, mens tre går på nordsiden. Alle de nordlige har tunnel, men lengden varierer noe. Det er ventet at forslag til endelig trasevalg vil bli fremmet til vinteren.  Vi i Arbeiderpartiet, og da spesielt lokallaget på Eydehavn og Saltrød, gleder oss over at det nå er god fremdrift i planleggingen av begge veistrekningene takket være god pengestøtte fra stat, fylkeskommune og kommune. Veien fra havna til fylkesvei 410 er fullfinansiert, mens det fortsatt mangler rundt 300 millioner for veien videre til industriparken ved E18.  Nylig kom nyheten fra statsminister Jonas Gahr Støre om at regjeringen setter av ytterligere 39 millioner kroner til veien i revidert statsbudsjett, noe som sikrer en god fremdrift i den videre planleggingen. Med en tidligere statlig finansiering i på 21 millioner er vi i år oppe i 60 millioner i statlig støtte til veien. Dette samsvarer godt med ønsket vi har fremmet om å kunne få 60 millioner kr i fem år til prosjektet. Det er all grunn til å takke statsministeren for hans engasjement og støtte til veiprosjektet. Takk er det også mange andre som fortjener; vår egen statssekretær i samferdselsdepartementet, Mette Gundersen fra Kristiansand og stortingsrepresentantene fra Agder – for å nevne noen.

Vi i Arbeiderpartiet erkjenner at det til tider har vært – og fortsatt er – en viss motstand mot veien mellom havna og E18. Protestene, slik vi oppfatter det, har i hovedsak dreid seg om mangel på trafikksikkerhet- og miljøtiltak. Med de detaljerte planene som nå foreligger, mener vi at disse innvendingene er blitt lyttet til. Men fortsatt kommer vi til følge detaljplanleggingen nøye for å sikre at veitraseen mot E18 kommer i minst mulig konflikt med eksisterende bolig- og næringsområder, turområder og sårbar natur.  For oss er det viktig å minne om at dette skal bli en vei for alle trafikanter, en vei som og vil sikre en mye bedre adkomst fra området Saltrød-Eydehavn og til E18. En vei som vil lede tungtransporten bort fra sårbare boområder.  Og ikke minst; en vei som er godt tilpasset vår fremtidige industrisatsing som vi håper vil videreutvikle hele Arendal – og spesielt vår del av kommunen -med flere arbeidsplasser, økt boligbygging og ny optimisme.  Eydehavn dato Steinar Ostermann Leder for Eydehavn og Saltrød arbeiderlag