Dårlig økonomi å utsette Helsehuset på Saltrød

Av Steinar Ostermann

Leder for Eydehavn og Saltrød Arbeiderlag

I forslaget til budsjett for 2022 er bygging av Helsehuset på Saltrød skjøvet ytterligere ut i tid med foreslått ferdigstilling først i 2026. Med et stadig økende tall pleietrengende eldre og en prekær mangel på sykehjemsplasser, må Helsehuset i igangsettes tidligere. Det er dårlig økonomi å stadig utsette dette viktige tilbudet til byens eldre.

Bystyret har nylig godkjent et romprogram for Helsehuset på Saltrød med 120 plasser, parkering for ansatte og besøkende, vaskeri og kjøkken med en ramme på 722 millioner kr. Hvis det ikke kompenseres for prisstigning, vil denne rammen stadig bli mindre. Det vil si at tilbudet vil bli redusert om ikke rammen økes. Ja, dette er en stor kostnad, men skal vi få størst mulig utbytte for pengene, må prosjektet realiseres nå.

Arbeiderpartiet står fast på at Helsehuset på Saltrød må i igangsettes i 2024 og ferdigstilles i 2025, ett år tidligere enn det kommunedirektøren har lagt opp til. Vi vil jobbe inn mot posisjonen og resten av bystyret for å få flertall for dette.

At behovet for nytt helsehus i kommunen er stort, er det heller ingen tvil om. Allerede nå står rundt 30 personer i kø for å få sykehjemsplass. I tillegg vet vi at det for hvert av de fire kommende årene vil det bli 100 flere 80-åringer i Arendal. Statistisk sett vil til sammen rundt 40 av disse ha behov for sykehjemsplass. Det betyr at når Helsehuset forhåpentlig starter opp i 2025, er i prinsippet de aller fleste plassene belagt.

Vi mener og at Helsehuset er en viktig forutsetning for den videre utviklingen av bydel Saltrød hvor det nå jobbes med å innpasse dette i en områdereguleringsplan. Vi foreslår at også private aktører inviteres inn for å bidra til å utvikle Saltrød med tilrettelagte boliger og ulike senterfunksjoner.

For Arbeiderpartiet haster det å få bygget Helsehuset på Saltrød. Dette tilbudet vil i vesentlig grad bidra til å gi det økende antall eldre gode tilbud som er sterkt etterspurt. Derfor må Helsehuset bygges nå!